zondag 7 december 2014

Landelijke voedselbankactie

Nav de landelijke voedselbankactie kwam ik op het idee om hier maar eens een blog over te schrijven.
De voedselbank, iedereen heeft er een andere mening over.
Gelukkig zijn er veel mensen die de voedselbank op wat voor manier ook ondersteunen en die zien dat het echt heel erg nodig is.
Maar er zijn ook mensen die er een ander oordeel over hebben.
Ikzelf ben heel dankbaar dat er mensen zijn die denken aan degene die het om wat voor reden ook moeilijk heeft.
Veel mensen die bij de voedselbank komen hebben schulden.
Die schulden kunnen door allerlei omstandigheden ontstaan.
Helaas gebeurd het regelmatig dat er geoordeeld wordt terwijl men het verhaal achter die schulden totaal niet kent.
Oordelen is zo makkelijk, maar ik denk dat niemand voor z'n lol naar de voedselbank gaat.
Hieraan vooraf is een heleboel verdriet, zorg en schaamte gegaan en daar wordt vaak niet bij stilgestaan denk ik.
Geen mens maakt voor zijn lol schulden, of wordt voor de lol ziek zodat hij of zij niet meer kan werken.
Je hebt al zoveel zorgen en moet je dan ook nog eens gaan afvragen hoe je de week weer rond moet komen met het weinige weekgeld wat je hebt.
Ikzelf heb een poosje rond moeten komen van maar 20 euro per week met 2 personen (ja dat mag in Nederland!).
Nou, reken maar eens uit wat het kost als je echt alleen het hoognodige koopt per week voor 2 personen.
Dan ben je toch echt heel erg blij dat er een voedselbank bestaat!
Het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat mensen eerst eens zouden moeten luisteren naar het verhaal achter...en dan eens zouden nadenken of hun oordeel wel terecht is.
Hoe fantastisch is de saamhorigheid van de mensen die iets voor de voedselbank doen, hoe klein dan ook.
Ja, dat zeg ik expres zo omdat er ook mensen zijn die zelf ook maar weinig hebben en toch iets aan de voedselbank geven.
Dat zijn mensen die beseffen dat er altijd mensen zijn die het nóg minder hebben.
Ik heb op het moment zelf 40 euro per week, maar ik voel me absoluut niet arm.
En als ik een ander kan helpen, op wat voor manier ook zal ik dat ook zeker doen.
Want dat is waar ik echt blij en gelukkig van word.
En als we dat met z'n allen eens wat meer zouden doen, wat beter luisteren naar de ander en wat minder oordelen, zou de wereld er een stuk mooier uitzien.
Ik sluit af met een heel groot DANK JE WEL voor de voedselbank en iedereen die erbij betrokken is.

1 opmerking:

  1. Riemie; geheel mee eens hoor!
    (het is al heel triest dat er in zo´n welvarend land als dit voedselbanken MOETEN bestaan, maar wel heel goed DAT ze bestaan, begrijp me niet verkeerd).

    En idd: LUISTEREN is nog steeds heel verschrikkelijk moeilijk voor de meeste mensen: men HOORT wel, maar LUISTERT niet!
    Evenals: PRAAT wat minder, maar ZEG wat meer!)

    Fijne maandag,

    Tjabbe Tjitsma (JB).

    BeantwoordenVerwijderen